Soedah, Laat Maar gaat over hoe de Indo’s na de oorlog in Nederland terecht kwamen. Over de opvang in contractpensions of barakken, het wennen aan een koud klimaat en het Hollandse eten. Ondertussen moesten trauma’s verwerkt worden, was er veel onbegrip in Nederland, ontstonden liefdesrelaties die niet vanzelfsprekend waren en moest een tweede en derde generatie een eigen weg vinden. Er werd echter ook heel wat gelachen. Vooral om rare gewoontes over en weer. Maar uiteindelijk hebben Indo’s hun kracht in een nieuwe identiteit hervonden. Dat levert een schat aan verhalen op.


Roy Grünewald weet als rasverteller deze verhalen smaakvol te vertellen, theatermaker en muzikant Esmay Usmany wisselt dat af met mooie teksten en liedjes. Roy en Esmay zijn Indisch van de tweede en derde generatie. Zij vertellen je hoe het is om tegenwoordig Indo te zijn tussen een kleine twee miljoen landgenoten met Indische roots. Langzaam verdwijnt die typische cultuur, maar welke geheimen kunnen nog worden verteld aan volgende generaties?

Roy stond in ons theater met de voorstelling Selamat Makan, waarbij aan de hand van een maaltijd het Indische verhaal werd verteld. Deze voorstelling werd door ons publiek gewaardeerd met een 8,7.

Roy Grünewald (1950) is in Bandung (Java) geboren en vertrok met zijn ouders in 1952 op de Oranje naar Nederland. In het dorpse Brabant bracht hij als een van de weinige ‘donkere kindjes’ zijn jeugd door. Het vertellen van verhalen kreeg hij mee van zijn Indische oma. Een loopbaan als regisseur en theatermaker lag voor de hand. Vanaf 2014 toerde hij met zijn zus Hedy door het hele land met de succesvolle vertelvoorstelling Selamat Makan (smakelijk eten). Soedah, Laat Maar is een logisch vervolg op die voorstelling, met nieuwe verhalen.

Esmay Usmany (1984) is van de derde generatie Indo’s. In Utrecht geboren en opgevoed met de langzaam verdwijnende Indo cultuur. Al tijdens haar studie aan het conservatorium ontwikkelde zij zich tot een begaafd theatermaker en schrijfster van liedjes en teksten. Zij speelde twee seizoenen in De Verteller samen met Fred Delfgaauw. Daarna ontwikkelde zij zich tot zelfstandig maker met onder andere het programma Niets Is Wat Het Lijkt, waarmee ze in de finale stond van het Utrechts kleinkunst festival.

“In de muziektheatervoorstelling Soedah, Laat Maar gaan ernstige onderwerpen naadloos over in een verhaal met de juiste humorvolle lading. Ademloos luister ik naar die boeiende stem die mij een beeld heeft laat vormen van een onbekende geschiedenis. Grünewald en Usmany laten met hun voorstelling een waardevol document achter met verhalen die nog van generatie op generatie doorverteld kunnen worden” (Theaterparardijs).

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=1Og1DKFXGcs&t=7s

Activiteit


Mogen we je een suggestie doen?

Silly Putty

Soedah, Laat Maar gaat over hoe de Indo’s na de