ROSE STORIES – HAPPY IN HOLLAND

Liefdevollebotsing tussen een moeder en dochter op de brokstukken van een Chinees-Indischrestaurant.
Na 100 jaar werken, is er eindelijk ruimte om te praten. Tijd om het Chinees-Indische restaurant een eervolle plek in de Nederlandse geschiedenis te geven.
Voor Chinees-Indisch restaurant Hong Kong is het doek gevallen. Het tijdperk is over. Weg is het eerste Hollandse uit eten, de eerste afhaal. Nooit meer babi pangang, foe yong hai of tjap tjoy op zondagavond. Maar wat is er gebeurd met de eeuwig glimlachende, zwijgende vrouw die je witte bakjes meegaf vanachter de toonbank? En met haar lieve dochtertje, dat er altijd vrolijk kroepoek stond in te pakken?
In Happy In Holland doorbreekt de volwassen dochter Happy het stilzwijgen. Wie is haar moeder eigenlijk? Wat wilde ze van het leven? Wie zou haar ideale dochter zijn geweest? Wat volgt is een aaneenschakeling van luchtige botsingen tussen moeder en dochter, waarin we alles te horen krijgen maar het meeste onuitgesproken blijft.
De voorstelling Happy In Holland is gemaakt door Rose Stories in samenwerking met Theater Bellevue en Via Rudolphi Producties.
Over
Regisseur Char Li Chung en schrijvers Sun Li en Tjyying Liu zijn restaurantkinderen van het eerste uur. Op de brokstukken van het Chinees-Indische restaurant gaan ze in deze ontwapenende voorstelling samen op zoek naar de wortels van hun bestaan. Hoe koester je het verleden, als je er eigenlijk alleen maar heel hard van wil wegrennen? Een liefdevol vaarwel, zoals alleen zij dat kunnen.
“De binnen- en de buitenwereld van dit culinaire fenomeen komen in de toneeltekst van het schrijversduo Sun Li en Tjyying Liu buitengewoon slim samen” (Volkskrant).
“Ontroerend inkijkje in de achterkant van het Chinees-Indisch restaurant” (Theaterkrant).
“Fantastische voorstelling, een van de mooiste van dit seizoen” (Hein Janssen – Koffietijd).
“De lunchvoorstelling Happy In Holland vertrekt vanuit dat vastgebakken beeld, die karikatuur, en neemt er de regie over terug” (Parool).
“Mei Ling Wan-Im steelt in de moederrol compleet de show: ze zet zowel haar hardheid als haar onverzettelijkheid stevig neer, twee kanten van dezelfde medaille. Tot het einde toe blijft ze onverminderd zichzelf, wat zowel Happy’s ressentiment als haar bewondering voor haar moeder tastbaar maakt” (NRC).
“Ik had niet gedacht van tevoren dat ik zo geraakt zou worden door een voorstelling die niet in eerste instantie dichtbij mij staat, maar wow wat was ik overrompeld. En ik heb nooit eerder zulke mooie en pure reacties gezien in een publiek als gistermiddag” (De Cultuurvlogger).
“Happy In Holland, het allereerste theaterstuk vanuit een Chinees- Nederlands perspectief, is voor mij als theaterliefhebber baanbrekend. De voorstelling raakte zo dat ik daags erna nog rillingen heb” (ingezonden brief in NRC).
“De mens achter de babi pangang” (Telegraaf).
Spel: Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im. Regie: Char Li Chung, tekst: Sun Li & Tjyying Liu
Een voorstelling van Via Rudolphi Producties, Theater Bellevue & ROSE Stories, met dank aan Ingejan Ligthart Schenk.