Op zoek naar de Spaanse klanken in de muziek van Miles Davis.


Miles Davis, ook wel de Picasso van de jazz genoemd, introduceerde 60 jaar geleden de exotische passievolle Spaanse klanken in de jazzwereld. Eric Vaarzon Morel doet dat nu op geheel eigen wijze met zijn jonge talenten in ons theater. Een flamencogitaar, een trompet, een elektrische gitaar, zang en drums/percussie vormen samen een flamenco/jazz ensemble vol passie en virtuositeit. Eric gaat op zoek naar de Spaanse klanken in de muziek van Miles, specifiek op de albums Kind Of Blue en Sketches Of Spain, die Miles maakte met Gil Evans als pianist en arrangeur.

Over
Kind Of Blue (1959) is een van de meest populaire jazz albums aller tijden en bevat bijvoorbeeld naast Blue In Green en All Blues ook het nummer Flamenco Sketches. Wat waren toch de beweegredenen om die zo specifieke Spaanse klanken en melodielijnen te verwerken in de zo succesvolle albums? Een zoektocht naar de beroemde blue notes van Miles in de jazz, maar dan op z’n Spaans, op de flamenco manier met de tonos negros (donkere zwarte klanken) uit de flamenco. Sketches Of Spain (1960) komt nog dichter bij Eric’s flamenco; de Saeta en de Soleá zijn regelrecht ontleend aan oude flamenco vormen. En het Concierto De Aranjuez is de bekendste Spaanse gitaarmelodie aller tijden. Flamenco wordt wel eens met de blues vergeleken. Duende, blues, de magie van de Spaanse ziel spat er vanaf.

Activiteit


Mogen we je een suggestie doen?

ROB SCHEEPERS- BEKANT

Op zoek naar de Spaanse klanken in de muziek van