155 & MAAS THEATER EN DANS - STUNTKONT

“Voor ons gaat de voorstelling heel erg over dat we dingen willen doen die andere mensen onvolwassen vinden.”
Terwijl de jongens van 155 (eenvijfvijf) amper hun eigen veters kunnen strikken, krijgt iedereen om hen heen kinderen. En dan wordt de druk om volwassen te worden opeens heel groot. Je kunt niet blijven lachen om poep- en plasgrappen, dingen zomaar kapot blijven maken, doelloos rondhangen en niks doen (toch?). Er moeten huizen gekocht worden, belastingen betaald worden en je moet je verdiepen in termen als ‘hypotheekrenteaftrek’ en ‘eigen-inkomsten-norm’. Knieschijven gaan kapot, haar valt uit en polsen breken.
Hoogste tijd voor 155 om iets te maken voor een publiek dat nog wél kan lachen om hun humor, voor het te laat is. De jongens zijn zo infantiel dat zelfs 6-jarigen zoiets hebben van: 'djeez, zij zijn echt kinderachtig'. In een flauwe show vechten ze tegen het opgroeien en lappen zij alle volwassen regels aan hun laars.
Eerder stond 155 met de door ons publiek goed gewaardeerde voorstellingen Motors, Stuk en Controle in ons theater.
De pers over 155:
“Deze Jiskefet onder de urban dansgezelschappen neemt vooral zichzelf niet te serieus” (Volkskrant).
“Een fysiek spektakel dat je op het puntje van je stoel laat zitten” (My Daily Shot Of Culture).
“De zelfspot, kleedkamerhumor en gecultiveerde lulligheid zegevieren nog steeds bij deze hilarisch anarchistische breakdancecrew uit Utrecht” (Volkskrant).
155 OVER STUNTKONT
“Voor ons gaat de voorstelling heel erg over dat we dingen willen doen die andere mensen onvolwassen vinden. Onze impulsen volgen, dingen kapotmaken, heel lang hetzelfde doen, niks doen, dingen met poep en plas, schreeuwen en vooral spelen. Hoe kunnen we samenleven zonder op te groeien?”
155 EN MAAS THEATER EN DANS
155 (eenvijfvijf) is een creatief danscollectief, bij elkaar gebracht door een bijna kinderlijk open visie richting dans, fysieke komedie, nieuwigheid, film, muziek en bizarre humor. Met deze unieke mix van disciplines maakt de groep sinds 2012 midden- en grote zaalvoorstellingen, acts, sketches en films. Het collectief heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een gezelschap met bekendheid in binnen- en buitenland. In 2014 won 155 de André Gingras Award op het Holland Dance Festival, in 2018 de prijs van de Nederlands Dansdagen Jong Publiek en in 2019 een Zilveren Krekel voor Motors. Hun voorstelling Stuk (2020) werd door NRC ‘een van de vijf beste dansvoorstellingen van 2020’ genoemd. Controle werd door NRC zelfs bestempeld tot beste dansvoorstelling van 2022. Maas maakt volwassen voorstellingen voor iedereen die jong is of zich zo voelt. Fysiek, nieuwsgierig, dwars en onstuimig. Wij mixen theater, dans, mime, beeldende kunst en nog veel meer tot smakelijk verrassende live ervaringen.
In 2015 en 2017 werkten 155 en Maas al samen in de coproductie 100% Selfmade (van DOX en Maas). Danser Erik Bos speelde daarnaast in Exit, Pursued By A Bear, de afscheidsvoorstelling van Arthur Rosenfeld. Danser Thomas Bos maakt sinds 2017 dansvideo’s voor Maas. In 2020 maakten 155 en Maas samen de voorstelling Stuk. In 2022 maakten 155 en Maas de theaterhit Controle. Dit seizoen maakt 155 in samenwerking met Maas voor het eerst een voorstelling voor kinderen.
MAKERS
Gemaakt door: Erik Bos, Thomas Bos, René Geerlings, Thomas van Kalmthout & Rein Luuring
Scenografie: Esmee Thomassen
Lichtontwerp: Yuri Schreuders
Technische productie: Peter Raaijmakers
Campagnebeeld: Neeltje de Vries
Coproductie: 155 & Maas theater en dans